COUΝTER ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ

Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2012

Βουλή των Ελλήνων:Συζήτηση επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Ιωάννη Λαμπρόπουλου προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με τη χρηματοδότηση του έργου κατασκευής της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ.

Από τα πρακτικά της Βουλής
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου):
Ακολουθεί η με αριθμό 466/31-1-2012 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Ιωάννη Λαμπρόπουλου προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με τη χρηματοδότηση του έργου κατασκευής της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ.
Στην ερώτηση του κ. Λαμπρόπουλου θα απαντήσει ο Υφυπουργός κ. Μαγκριώτης.
Το λόγο έχει ο κ. Λαμπρόπουλος για να διατυπώσει την ερώτησή του.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, πολλές φορές έχουμε συζητήσει γι’ αυτό το δρόμο, αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό δρόμο, την ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ, Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα. Αυτό ενδιαφέρει όλη τη Δυτική Ελλάδα, όλη την Πελοπόννησο. Είναι ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο, θα απασχοληθεί κόσμος, θα δουλέψουν επαγγέλματα, θα χρειαστούν υλικά, θα κινηθεί η οικονομία. Είναι ένα πολύ μεγάλο έργο.
Όπως γνωρίζουμε, η σύμβαση υπεγράφη το 2007. Το 2008, 2009 ξέσπασε η οικονομική κρίση. Οι τραπεζίτες, λοιπόν, είδαν ότι δεν κέρδιζαν αυτά που είχαν υπολογίσει να κερδίσουν και αθέτησαν τα συμφωνηθέντα. Από εκεί τα πήραν όλα πίσω και έκτοτε το έργο βρίσκεται σε εκκρεμότητα, βρίσκεται στον αέρα.
Τελευταία, γίνονται κάποιες συζητήσεις. Είχα δει κατ’ ιδίαν τον Υπουργό κ. Βορίδη και είχε πει ότι συζητάτε. Γνωρίζω ότι όλοι σας και εσείς προσωπικά και ο κ. Βορίδης θέλετε να γίνει το έργο. Όλοι μας, όλοι οι Βουλευτές όλων των Νομών και της Αχαΐας και της Μεσσηνίας και της Ηλείας,  θέλουμε να γίνει το έργο αυτό.
Πρέπει, λοιπόν, να αποφασίσετε. Πρέπει και τα τρία κόμματα μαζί, όχι απλώς να πιέσουμε, αλλά να αποφασίσουμε και να πούμε ότι θα γίνει το έργο. Πρέπει να βρείτε τρόπο να ξεπεραστεί το πρόβλημα με τους τραπεζίτες. Πρέπει να τους υποχρεώσετε να τηρήσουν τα συμφωνηθέντα, τους όρους που έχουν υπογράψει στη συμφωνία.
Εάν αυτό το έργο δεν γίνει τώρα, δεν θα γίνει ποτέ. Η ευθύνη είναι τεράστια για όλους μας και κυρίως της σημερινής Κυβέρνησης που διαχειρίζεται το θέμα τώρα.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Δείτε το βίντεο και >>
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.
Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μαγκριώτης.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Ευχαριστώ το συνάδελφο που φέρνει για ακόμη μία φορά το θέμα της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ, για το οποίο τόσο αυτός με ερωτήσεις του στη Βουλή και παρεμβάσεις από το 2007 και πιο μπροστά, όσο και άλλοι συνάδελφοι των Νομών της Δυτικής Πελοποννήσου έχουν αγωνιστεί, όπως και οι τοπικές κοινωνίες και αυτοδιοικήσεις της περιοχής, για το σχεδιασμό, τη συμβασιοποίηση και την κατασκευή. Αυτή η συζήτηση, η δημοσιοποίηση των εξελίξεων βοηθά την προσπάθειά μας και γι’ αυτό τον ευχαριστώ.
Θέλω να του πω ότι το έργο θα γίνει. Προχθές, είχα μία συνάντηση με τους αρμόδιους τομεάρχες του κόμματός σας. Εξέφρασαν και αυτοί μετά την αναλυτική ενημέρωση που τους έγινε τόσο από τον κ. Βορίδη, όσο και από εμένα, την υποστήριξή τους στο έργο. Η θέση και η υποστήριξη των δύο άλλων κομμάτων είναι δεδομένη, όπως και όλων των κομμάτων της Βουλής.
Ξέρετε πάρα πολύ καλά τα θέματα. Έχετε δουλέψει, έχετε αγωνιστεί. Υπήρξαν κάποιες προχειρότητες και κάποιες αστοχίες στο σχεδιασμό και στην προετοιμασία αυτού του έργου. Ειδικά στην περιοχή Καϊάφα έχουμε δύο προσφυγές από το 2006 στο Συμβούλιο της Επικρατείας και οριστικές αποφάσεις. Το Συμβούλιο της Επικρατείας, αφού ακύρωσε την Κοινή Υπουργική Απόφαση των περιβαλλοντικών όρων για την περιοχή, μετά και τα προδικαστικά ερωτήματα και την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης ακύρωσε την κατασκευή του έργου στα 22 χιλιόμετρα από το Κάτω Σαμικό μέχρι τον ποταμό Νέδα.
Τουλάχιστον, στο ορατό μέλλον αυτό το κομμάτι δεν μπορεί να κατασκευαστεί. Σίγουρα θα γίνουν παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σ' αυτό το κομμάτι.
(DE)

 (1SM)
Έχουμε πει ότι πρέπει να μελετηθεί και δουλεύουμε σε αυτή την κατεύθυνση, στην ανατολική παράκαμψη της λίμνης Καϊάφα, δύσκολο έργο, κοστοβόρο έργο. Βεβαίως, στην επόμενη προγραμματική περίοδο πρέπει να εξευρεθούν τα χρήματα για να κατασκευαστεί και έτσι να ολοκληρωθεί ο άξονας αυτός μέχρι τη Μεσσηνία, για να μπορεί να παίξει τον αναπτυξιακό του ρόλο.
Το δεύτερο, επίσης, είναι το εξής. Βρήκαμε δύο προσφυγές. Το Συμβούλιο της Επικρατείας πρόσφατα, από το 2006, έχει λάβει την απόφασή του για την Κάτω Αχαϊά, επίσης για τη χάραξη και από τους κατοίκους και τους φορείς της περιοχής. Δεν μας έχει κοινοποιηθεί ακόμα η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για να ξέρουμε ποια είναι αυτή και ανάλογα να πράξουμε. Ετοιμαζόμαστε, όμως και για εναλλακτικές λύσεις.
Αυτά, όμως, είναι θέματα τα οποία πράγματι ακυρώνουν προς το παρόν την κατασκευή τμημάτων, δημιουργούν αναστολές και ανασχέσεις στο έργο.
Το πιο μεγάλο είναι, όμως, αυτό που αναφέρατε ήδη, ότι οι τράπεζες, παρότι έχουν συμβατική υποχρέωση να χρηματοδοτούν το έργο, σταμάτησαν τη χρηματοδότησή του, επικαλούμενες βεβαίως και τις καθυστερήσεις για τους λόγους που είπαμε προηγούμενα. Αυτές, όμως, αντιμετωπίζονται από τις συμβάσεις και δεν είναι λόγος να σταματήσουν τη χρηματοδότηση του έργου. Επικαλούνται ένα γενικότερο λόγο, ότι τα έργα δεν είναι βιώσιμα, ότι λόγω της κρίσης έχουν πέσει οι ροές, έχουν πέσει τα έσοδα. Επικαλούνται και διάφορους άλλους λόγους, ότι δεν μπορούν να εισπράξουν τα αναμενόμενα έσοδα, άρα, λοιπόν, δεν είναι βιώσιμο το έργο. Διότι, όπως ξέρετε, ένα μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης του έργου προέρχεται από τα διόδια και κατά τη διάρκεια της κατασκευής και αυτό είναι πολύ επώδυνο ειδικά στην περιοχή Κόρινθος-Πάτρα, όπου σήμερα οι συνθήκες διέλευσης, οι συνθήκες οδικής ασφάλειας δεν είναι καλύτερες απ’ ό,τι πριν ξεκινήσει αυτό το έργο, όπου τα διόδια ήταν πολλές φορές πιο φθηνά -ουσιαστικά τυπικά, θα έλεγα, δημόσια διόδια- από αυτά που είναι σήμερα.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Κύριε Υφυπουργέ, πρέπει να ολοκληρώνετε.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ. Θα ολοκληρώσω. Μια φράση μόνο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Έχετε και τη δευτερολογία σας.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Εμείς, όπως είπατε, συνεχίζουμε τις διαπραγματεύσεις, έχουμε καταθέσει μια πρόταση που καθιστά βιώσιμο το έργο. Δυστυχώς, όμως, οι τράπεζες ακόμα δεν έχουν ανταποκριθεί. Πιστεύω πολύ σύντομα, όταν ολοκληρωθεί και η ανακεφαλαίωση, όταν ακολουθήσει η συνολικότερη προσπάθεια σταθεροποίησης της οικονομίας της χώρας το επόμενο δίμηνο, να έχουμε τη δυνατότητα μιας τελικής, ολικής απόφασης για την επανεκκίνηση της χρηματοδότησης και της κατασκευής του έργου.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.
Το λόγο έχει ο ερωτών Βουλευτής κ. Λαμπρόπουλος.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, φοβάμαι ότι ο χρόνος που τρέχει και περνάει μπορεί να είναι σε βάρος του έργου και υπέρ των τραπεζών. Γι’ αυτό επιμένω κα πάλι ότι θα πρέπει να τους πιέσετε. Δύο χρόνια συζητήσεις δεν έβγαλαν κανένα αποτέλεσμα. Θα πρέπει, λοιπόν, να πιεστούν. Έχουν υπογράψει ρήτρες, έχουν υπογράψει συμφωνίες και θα πρέπει, λοιπόν, να υποστούν τις συνέπειες. Να το κατανοήσουν αυτό, ότι θα υποστούν τις συνέπειες. Από εκεί και μετά, διαπραγματευθείτε γρήγορα.
Εμείς, ως Μεσσήνιοι, θέλουμε να γίνει ο δρόμος από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα. Είναι ξεκάθαρο. Η συμφωνία αυτό προέβλεπε. Το τμήμα αυτό όπου είχαν γίνει οι μελέτες ήταν βιώσιμο. Βεβαίως, σήμερα υπάρχει οικονομική κρίση. Τα αυτοκίνητα έχουν λιγοστέψει στους δρόμους. Αύριο, όταν θα έχει ξεπεραστεί με το καλό η κρίση -και το ευχόμαστε και προσευχόμαστε όλοι- και θα υπάρξει και ανάπτυξη και θα υπάρξει και αύξηση τουρισμού. Πέρυσι ο τουρισμός μας πήγε καλά. Δεν είχε κίνηση ο δρόμος; Δεν θα έχει μεγαλύτερη;
Είναι ψεύτικα επιχειρήματα αυτά που επικαλούνται. Θα έχει και κίνηση και θα εισπράττουν. Όμως, αυτοί θέλουν να εισπράξουν ακόμα περισσότερα. Γνωστή η τακτική τους. Γι’ αυτό, λοιπόν, πρέπει εμείς να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, με ό,τι μέσο έχει το κράτος στα χέρια του και έχει πολλά και τη δικαιοσύνη και τα πάντα. Να εφαρμοστούν οι νόμοι, να εφαρμοστούν οι διατάξεις. Τελείωσε.
Όσον αφορά το θέμα του Καϊάφα, ας υπάρξει μηδενική λύση στα συγκεκριμένα χιλιόμετρα και το άλλο τμήμα -επαναλαμβάνω, από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα- πρέπει πάση θυσία να κατασκευαστεί. Διότι το λέω, εάν δεν γίνει τώρα, δεν θα γίνει ποτέ και θα είμαστε και θα είστε όλοι υπεύθυνοι, εσείς ειδικά που κάθεστε σε αυτή την καρέκλα, εάν δεν γίνει αυτός ο δρόμος, σε βάρος της ανάπτυξης και της ζωής της Δυτικής Ελλάδος.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.
Κύριε Υφυπουργέ, έχετε το λόγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ πολύ.
Εγώ πιστεύω ότι ο δρόμος θα γίνει, αγαπητέ συνάδελφε, γιατί υπάρχει η θέληση, η βούληση και η δέσμευση όλων των Κομμάτων της Βουλής, αλλά και των τοπικών κοινωνιών.
(AM)
(DE)
Θέλω ακόμη να σας πω ότι το αρχικό σχέδιο, το οποίο κατέθεσαν οι τράπεζες, είχε για εμάς απαράδεκτες λύσεις όσον αφορά το φυσικό αντικείμενο, όπως ξέρετε. Αυτά είδαν και το φως της δημοσιότητας και δικαιολογημένα οι τοπικές κοινωνίες και όλοι εσείς, οι εκπρόσωποί τους, αντιδράσατε. Δεν γίνονται αποδεκτά από εμάς. Πρόκειται για προτάσεις δήθεν για να γίνει βιώσιμο το έργο, αλλά ουσιαστικά για να «κουτσουρευθεί» σε μεγάλο βαθμό το φυσικό αντικείμενο.
Επίσης, δεν μπορούσαν να γίνουν δεκτές από εμάς -γιατί πάνω από όλα υποστηρίζουμε τα έργα, τα θέλουμε για την ανάπτυξη, αλλά υποστηρίζουμε και το δημόσιο συμφέρον, το χρήστη και το φορολογούμενο πολίτη- οι προτάσεις όσον αφορά τα επιτόκια σε σχέση με αυτά που έχουνε δεσμευτεί και έχουν κλειδώσει στις συμβάσεις. Ήταν ανάλογα με αυτά που ζητούσαν για το PSI και τα οποία, βέβαια, η Κυβέρνηση, που στηρίζεται σήμερα και από τα τρία κόμματα, απέρριψε και βρίσκεται πολύ κοντά στην επιτυχία με ένα πολύ –θα έλεγα- αποδεκτό επιτόκιο όσον αφορά την ανταλλαγή των ομολόγων.
Γι’ αυτούς ακριβώς τους λόγους, υπερασπιζόμενοι και τα έργα –γιατί αν αποδεχόμασταν τις προτάσεις τους δεν επρόκειτο να κατασκευαστεί ποτέ το έργο, γιατί θα εισέπρατταν όλα τα διόδια των τριάντα χρόνων παραχωρησιούχοι και τράπεζες και ακόμα περισσότερα θα χρειάζονταν- καταθέσαμε μία πρόταση που καθιστά βιώσιμο το έργο. Συμφωνώ μαζί σας ότι οι εκτιμήσεις και οι υπερβολές που κάνουν στηρίζονται σε μοντέλα που δεν έχουν καμμία σχέση με την πραγματικότητα, απλώς θέλουν να κερδίσουν περισσότερα χρήματα.
Σήμερα, όμως, οι ελληνικές τράπεζες, που έχουν το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης, όπως ξέρετε, δεν έχουν και τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν τα έργα. Εδώ δεν χρηματοδοτούν ΣΔΙΤ μικρότερα, που δεν έχουν προβλήματα και εμπλοκές, όπως είναι το ΣΔΙΤ…
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Χρηματοδοτούσαν τους μεγαλοεκδότες και τους καναλάρχες
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): … Ακριβώς 
…το ΣΔΙΤ της σχολικής στέγης στο νομό Αττικής. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Πιστεύω, λοιπόν, ότι μετά την ανακεφαλοποίηση, μετά τη σταθεροποίηση της και μετά την εποπτεία που θα ασκεί το δημόσιο πλέον και στις ιδιωτικές τράπεζες την περίοδο της αναχρηματοδότησης και της υποστήριξής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό, θα έχουμε την δυνατότητα μιας αποτελεσματικής και αποφασιστικής, όπως είπατε, τελικής διαπραγμάτευσης για την επαναχρηματοδότηση των έργων.
Δεύτερον, θέλω να σας πω ότι δεν περιμένουμε τις ιδιωτικές τράπεζες, ελληνικές και ξένες, να επαναχρηματοδοτήσουν μόνο. Έχουμε ήδη από το καλοκαίρι εισηγηθεί και έχει γίνει αποδεκτή από τον επικεφαλής της Task Force, τον κ. Ράιχενμπαχ και τον Επίτροπο Περιφερειακής Ανάπτυξης, τον κ. Χαν, πρόταση. Προώθησαν την πρότασή μας στα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Τα μηνύματα είναι θετικά. Πριν από δέκα ημέρες μας ήρθε επιστολή από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με την οποία μας ζητούν στοιχεία χρηματοοικονομικά για τα τέσσερα έργα παραχώρησης, πρωτίστως για την «Ολύμπια Οδό», για να δουν τις δυνατότητες χρηματοδότησης μέσα από εγγύηση μέρους του ΕΣΠΑ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με πολύ χαμηλό και συμφέρον επιτόκιο.
Συνεπώς, έχουμε και αυτήν την εναλλακτική λύση σε εξέλιξη. Το χρονικό ορίζοντα, όπως είπα, των απαντήσεων θα τον έχουμε μετά το δίμηνο. Θα έχουμε απαντήσεις είτε με τη μια εκδοχή είτε με την άλλη. Θέλω να είστε βέβαιος ότι δεν αφήνουμε το χρόνο να δουλεύει υπέρ των τραπεζών.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου):  Πρέπει να ολοκληρώσετε, κύριε Υπουργέ.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Δυστυχώς, θα θέλαμε να είναι σε πλήρη ανάπτυξη τα εργοτάξια, γιατί και ανάπτυξη θα είχαμε και θέσεις απασχόλησης και, φυσικά, υποστήριξη των τοπικών κοινωνιών.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου):  Κι εγώ σας ευχαριστώ.
Δείτε το βίντεο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Την ευθύνη για τα σχόλια φέρει αποκλειστικά ο σχολιαστής.Αναρτήσεις γίνονται μόνο επώνυμα με λογαριασμό Google.