ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗΣ!
SIMULACRA SIMULATION) (ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΕΙΣ Η ΦΥΛΑΚΙΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΟΜΟΙΩΜΑΤΩΝ
Ο Μποντριγιάρ στο Simulacra αναφέρεται στις σημασίες και στους
συμβολισμούς του πολιτισμού και των μέσων ενημέρωσης που κατασκευάζουν
την καθημερινή μας πραγματικότητα.
Οι κοινωνίες έχουν εμποτιστεί με
«ομοιώματα» και οι ζωές μας έχουν τόσο κορεστεί με τις δομές της που το
νόημα έχει χαθεί και είναι απείρως μεταβλητό. Αυτό το φαινόμενο
ονομάζεται η «μετάπτωση των Simulacra
Διανύουμε την περίοδο της «προσομοίωσης» στην οποία η παραγωγή
αντικαθίσταται από τα MME, τους υπολογιστές, την επεξεργασία της
πληροφορίας, και την οργάνωση της κοινωνίας σύμφωνα με κώδικες και
μοντέλα εξομοίωσης .
Η κυριαρχία των μηνυμάτων από τα ΜΜΕ και η
σημειολογία διαποτίζει το κοινωνικό ιστό, με αποτέλεσμα τα μηνύματα και
τα νοήματα να ισοπεδώνονται σε μια ουδέτερη ροή πληροφόρησης, ψυχαγωγίας
διασκέδασης διαφήμισης και πολιτικής.
Ο φιλόσοφος υποστηρίζει
γενικά ότι στον σύγχρονο πολιτισμό δεν είναι πλέον δυνατόν (ή θεμιτό) να
ξεχωρίσουμε το «πραγματικό» από την απομίμηση του, ή το αντίγραφο του
πραγματικού
Στα έργα του «Η
καταναλωτική κοινωνία», «Ο καθρέφτης της παραγωγής», «Η έκταση της
επικοινωνίας»– ο Μποντριγιάρ μιλώντας για την απόλυτη, καταλυτική
κυριαρχία των εμπορευμάτων,ανέπτυξε επιχειρήματα για την αυξανόμενη
εξουσία του «αντικειμένου» πάνω στο «υποκείμενο» στη σύγχρονη κοινωνία
και για τον τρόπο με τον οποίο η διαμαρτυρία και η αντίσταση
απορροφούνται όλο και περισσότερο από το ίδιο «σύστημα» .Η
αφθονία των πλούσιων κοινωνιών συνδέεται με την σπατάλη και μερικοί
μίλησαν για τον «πολιτισμό του σκουπιδοτενεκέ». Η σπατάλη θεωρείται κάτι
σαν τρέλλα, παράνοια, δυσλειτουργία του ενστίκτου, που κάνει τον
άνθρωπο να καίει τα αποθέματά του και να θέτει
τις συνθήκες διαβίωσης του σε κίνδυνο με μία εντελώς ανορθολογική
τακτική. Ανέκαθεν οι κοινωνίες σπαταλούσαν, διασπάθιζαν, ξόδευαν , για
τον απλό λόγο στην καταναλώση του περισσεύματος, του περιττού, το άτομο
όπως και η κοινωνία νοιώθουν όχι μόνο ότι υπάρχουν αλλά και ότι ζούν.
Οι
ήρωες αντικαταστάθηκαν από τους ήρωες της κατανάλωσης.
Οι
παραδειγματικοί βίοι των «self made men” , βεντέτες του σινεμά, του
αθλητισμού, πριγκίπων και πριγκιπισσών, , παπάδων, βασιλέων, νεόπλουτων,
διεθνών φεουδαρχών, κοντολογίς των μεγάλων σπάταλων, που τα περιοδικά
τους δείχνουν στην καθημερινή τους «απλότητα». Όλοι αυτοί οι δεινόσαυροι
τροφοδοτούν τα χρονικά των εφημερίδων και της τηλεόρασης, και βλέπουμε
να εξυμνείται η υπερβολή τους και η δυνατότητα τερατωδών δαπανών ,και
εκπληρώνουν μία πολύ επακριβή κοινωνική λειτουργία με την εξουσιοδότηση
από ολόκληρο το κοινωνικό σώμα
ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΥΤΕΛΟΥΣ, ΑΧΡΗΣΤΗΣ, ΑΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΜΕΤΡΗΣ ΖΩΗΣ.
Ο
Γάλλος φιλόσοφος μας αναλύει πως η αναγκαιότητα του Κιτς έχει, εκτός
από «βιομηχανική» καταγωγή, και ισχυρότατες ψυχολογικές ρίζες και το
συνδέει και με τα τουριστικά θέρετρα. Το χαρακτηρίζει
αντικείμενο-σκουπίδι, που λειτουργεί κατά κύριο λόγο ως σουβενίρ, :
«Στην αισθητική της ομορφιάς και της αυθεντικότητας, το Kitsch
αντιπροτείνει την αισθητική της προσομοίωσης: παντού αναπαράγει
αντικείμενα μικρότερα ή μεγαλύτερα από τη ζωή, μιμείται υλικά,
μαϊμουδίζει μορφές ή τις συνδυάζει ανάρμοστα, επαναλαμβάνει τη μόδα
χωρίς να έχει υπάρξει μέρος της εμπειρίας της μόδας».
Ο
Αντόρνο γράφει ότι οι άνθρωποι «ανομολόγητα υποπτεύονται ότι η ζωή τους
θα τους γίνει πια εντελώς αφόρητη, αν πάψουν να είναι προσκολλημένοι σε
ικανοποιήσεις, οι οποίες είναι ανύπαρκτες» (“Σύνοψη της πολιτιστικής
βιομηχανίας”.
Στο βιβλίο του «The System of Objects»,
εξετάζει το σχέση του μαζικού καταναλωτισμού με την εκρηκτική εξάπλωση
των καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών. Για τον ίδιον , ο άνθρωπος μέσα
στη καταναλωτική κοινωνία αντιμετωπίζει έναν κόσμο αντικειμένων και
σημείων, τα οποία ελκύουν παραπλανούν και μερικές φορές ελέγχουν την
αντίληψη, την σκέψη και την συμπεριφορά του.
Η
αλλοτρίωση, η ομογενοποίηση και η εκμετάλλευση ,μάστιγες των σύγχρονων
κοινωνιών ευθύνονται για το πρόβλημα της «πραγματοποίησης»: τα ανθρώπινα
όντα (τα «υποκείμενα) σταδιακά χάνουν την ελευθερία και τον
αυτοκαθορισμό τους, καταλήγοντας να κυριαρχούνται από τα πράγματα τις
τεχνολογίες, τα εμπορεύματα, τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, τα
«αντικείμενα».
Ο Μποντριγιάρ με το διορατικό του πνεύμα
προχώρησε λίγο πιο πέρα αυτή την κριτική μέσω της σημειολογίας,
περιγράφοντας τους τρόπους με τους οποίους τα αντικείμενα έχουν αναλάβει
την πλήρη εξουσία, δημιουργώντας ένα σύμπαν αυταπάτης και φαντασιώσεων
και αυτό σημαίνει το «τέλους του ατόμου» ,σημαίνει πλέον την
ολοκληρωτική ήττα της ανθρώπινης υποκειμενικότητας. (SIMULACRA
SIMULATION).
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Την ευθύνη για τα σχόλια φέρει αποκλειστικά ο σχολιαστής.Αναρτήσεις γίνονται μόνο επώνυμα με λογαριασμό Google.