Οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την πυρηνική ενέργεια
• Να αλλάξει άμεσα στάση η ΕΕ απέναντι στην πυρηνική ενέργεια.
• Να αποτραπεί, σε κάθε περίπτωση, η εγκατάσταση πυρηνικού εργοστασίου
στο Ακούγιου της Τουρκίας.
• Ερώτηση του Νίκου Χουντή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
• Να αλλάξει άμεσα στάση η ΕΕ απέναντι στην πυρηνική ενέργεια.
• Να αποτραπεί, σε κάθε περίπτωση, η εγκατάσταση πυρηνικού εργοστασίου
στο Ακούγιου της Τουρκίας.
• Ερώτηση του Νίκου Χουντή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την οποία την καλεί να αναθεωρήσει τη θετική μέχρι σήμερα, στάση της για την εγκατάσταση πυρηνικών αντιδραστήρων για παραγωγή ενέργειας και να μην “επιτρέψει” την εγκατάσταση πυρηνικού εργοστασίου στο Ακούγιου της Τουρκίας, κατέθεσε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Χουντής.
Πιο συγκεκριμένα στην ερώτησή του, ο Νίκος Χουντής αφού τονίζει τον κίνδυνο πυρηνικής καταστροφής που αντιμετωπίζει η Ιαπωνία εξαιτίας του φονικού σεισμού, ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να αντιδράσει στη «συμφωνία Ρωσίας-Τουρκίας 12/05/2010» για την κατασκευή πυρηνικής μονάδας στο Ακούγιου, τονίζοντας ότι “ένα τέτοιο σχέδιο εγκυμονεί κινδύνους για την Τουρκία και την Μεσόγειο” αφού «η περιοχή είναι σεισμογενής» και “η Μεσόγειος θα χρησιμοποιηθεί συστηματικά ως δρόμος μεταφοράς πυρηνικών αποβλήτων”.
Ο Έλληνας ευρωβουλευτής, ταυτόχρονα στην ερώτηση του, υπενθυμίζει τη θέση της Κομισιόν, η οποία ουσιαστικά “κλείνει το μάτι” στις πιέσεις για διάχυση και εμπορική εκμετάλλευση της πυρηνικής ενέργειας, αφού κατά πάγιο τρόπο σημειώνει ότι “η εθνική απόφαση για χρησιμοποίηση της πυρηνικής ενέργειας ως πηγής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να βασίζεται στην ικανότητα της χώρας να εξασφαλίσει υψηλό επίπεδο ασφάλειας, προστασίας και διασφαλίσεων σε όλη τη διάρκεια ζωής της πυρηνικής εγκατάστασης, σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις και βέλτιστες πρακτικές”.
Καταλήγοντας την ερώτησή του, ο Νίκος Χουντής, αφού τονίζει ότι η καταστροφή των πυρηνικών εργοστασίων της Ιαπωνίας και ο επαπειλούμενος πυρηνικός όλεθρος, έγινε σε μια χώρα που ήταν στην πρωτοπορία της πυρηνικής τεχνολογίας και δεν είχε τεθεί ποτέ καμία αμφιβολία ότι είχε «εξασφαλίσει υψηλό επίπεδο ασφάλειας» και είχε εφαρμόσει όλες «τις διεθνείς συμβάσεις και βέλτιστες πρακτικές», καλεί την Κομισιόν να αντιληφθεί τους κινδύνους που εγκυμονεί η στάση της και ζητά να την αναθεωρήσει και ταυτόχρονα να πάρει πρωτοβουλίες ώστε να ανατραπεί η διεθνής «τάση» για προώθηση της πυρηνικής ενέργειας ως δήθεν «φθηνής και καθαρής λύσης».
Ταυτόχρονα ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πάρει άμεσα μέτρα, μαζί με τους Τούρκους πολίτες που αντιδρούν έντονα στην προοπτική εγκατάστασης πυρηνικού εργοστασίου στο Ακούγιου, προκειμένου να αποτραπεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο, που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια της Τουρκίας και όλης της Μεσογείου.
Ακολουθεί η απάντηση της Κομισιόν της 15/06/2010 στο Νίκο Χουντή, με την οποία εκτίθεται η θέση της Επιτροπής σχετικά με την πυρηνική ενέργεια και ειδικά για την εγκατάσταση πυρηνικού εργοστασίου στο Ακούγιου της Τουρκίας:
H-0272/10
Απάντηση της Επιτροπής
Στις 12 Μαΐου 2010, η Ρωσία και η Τουρκία υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας για την εγκατάσταση και τη λειτουργία πυρηνικής μονάδας στο Ακκούγιου.
Κατά την άποψη της Επιτροπής, η εθνική απόφαση για χρησιμοποίηση της πυρηνικής ενέργειας ως πηγής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να βασίζεται στην ικανότητα της χώρας να εξασφαλίσει υψηλό επίπεδο ασφάλειας, προστασίας και διασφαλίσεων σε όλη τη διάρκεια ζωής της πυρηνικής εγκατάστασης, σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις και βέλτιστες πρακτικές.
Η Επιτροπή παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την εξέλιξη της νομοθεσίας, τις πρακτικές και τις διοικητικές ικανότητες της Τουρκίας στον τομέα της πυρηνικής ασφάλειας. Η Τουρκία έχει εισέλθει στη διαδικασία ευθυγράμμισης της νομοθεσίας της με το κεκτημένο: συγκεκριμένα, ενέκρινε νόμο-πλαίσιο για την εγκατάσταση και τη λειτουργία πυρηνικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής και διανομής ενέργειας, καθώς και κανονισμούς εφαρμογής, λόγου χάριν όσον αφορά τους πυρηνικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής και τις ειδικές αρχές και τις αρχές σχεδίασης για την ασφάλεια των πυρηνικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής. Έχει μεταφερθεί η νομοθεσία που αποσκοπεί στη μεταφορά του κεκτημένου για τον έλεγχο των σφραγισμένων πηγών υψηλής ραδιενέργειας και των εγκαταλελειμμένων πηγών. Ωστόσο, ο Τουρκικός Οργανισμός Ατομικής Ενέργειας (TAEK) εξακολουθεί να επιτελεί συγχρόνως ρυθμιστικά και επιχειρησιακά καθήκοντα. Η Τουρκία δεν συμμετέχει στο κοινοτικό πρόγραμμα πυρηνικής ασφάλειας και ακτινοπροστασίας. Εξάλλου, η Τουρκία δεν έχει προσχωρήσει στην κοινή σύμβαση για την ασφάλεια της διαχείρισης αναλωμένου καυσίμου και την ασφάλεια της διαχείρισης ραδιενεργών αποβλήτων. Το θέμα αυτό υπογραμμίζεται τακτικά στις εκθέσεις προόδου που συντάσσει η Επιτροπή.
Κατά τη διάρκεια όλων των σχετικών επαφών με την Τουρκία, η Επιτροπή ζητεί να λάβει λεπτομερείς πληροφορίες όσον αφορά τα σχέδια της χώρας στον τομέα της πυρηνικής ενέργειας. Ταυτόχρονα, η Επιτροπή τονίζει επίσης, ότι κάθε πρωτοβουλία πρέπει να πληροί το επίπεδο της πυρηνικής ασφάλειας που απαιτείται από μια υποψήφια χώρα. Επιπλέον, η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι είναι πρόθυμη να παράσχει συμβουλές και βοήθεια, ιδίως στο πλαίσιο του μηχανισμού προενταξιακής βοήθειας.
Πιο συγκεκριμένα στην ερώτησή του, ο Νίκος Χουντής αφού τονίζει τον κίνδυνο πυρηνικής καταστροφής που αντιμετωπίζει η Ιαπωνία εξαιτίας του φονικού σεισμού, ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να αντιδράσει στη «συμφωνία Ρωσίας-Τουρκίας 12/05/2010» για την κατασκευή πυρηνικής μονάδας στο Ακούγιου, τονίζοντας ότι “ένα τέτοιο σχέδιο εγκυμονεί κινδύνους για την Τουρκία και την Μεσόγειο” αφού «η περιοχή είναι σεισμογενής» και “η Μεσόγειος θα χρησιμοποιηθεί συστηματικά ως δρόμος μεταφοράς πυρηνικών αποβλήτων”.
Ο Έλληνας ευρωβουλευτής, ταυτόχρονα στην ερώτηση του, υπενθυμίζει τη θέση της Κομισιόν, η οποία ουσιαστικά “κλείνει το μάτι” στις πιέσεις για διάχυση και εμπορική εκμετάλλευση της πυρηνικής ενέργειας, αφού κατά πάγιο τρόπο σημειώνει ότι “η εθνική απόφαση για χρησιμοποίηση της πυρηνικής ενέργειας ως πηγής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να βασίζεται στην ικανότητα της χώρας να εξασφαλίσει υψηλό επίπεδο ασφάλειας, προστασίας και διασφαλίσεων σε όλη τη διάρκεια ζωής της πυρηνικής εγκατάστασης, σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις και βέλτιστες πρακτικές”.
Καταλήγοντας την ερώτησή του, ο Νίκος Χουντής, αφού τονίζει ότι η καταστροφή των πυρηνικών εργοστασίων της Ιαπωνίας και ο επαπειλούμενος πυρηνικός όλεθρος, έγινε σε μια χώρα που ήταν στην πρωτοπορία της πυρηνικής τεχνολογίας και δεν είχε τεθεί ποτέ καμία αμφιβολία ότι είχε «εξασφαλίσει υψηλό επίπεδο ασφάλειας» και είχε εφαρμόσει όλες «τις διεθνείς συμβάσεις και βέλτιστες πρακτικές», καλεί την Κομισιόν να αντιληφθεί τους κινδύνους που εγκυμονεί η στάση της και ζητά να την αναθεωρήσει και ταυτόχρονα να πάρει πρωτοβουλίες ώστε να ανατραπεί η διεθνής «τάση» για προώθηση της πυρηνικής ενέργειας ως δήθεν «φθηνής και καθαρής λύσης».
Ταυτόχρονα ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πάρει άμεσα μέτρα, μαζί με τους Τούρκους πολίτες που αντιδρούν έντονα στην προοπτική εγκατάστασης πυρηνικού εργοστασίου στο Ακούγιου, προκειμένου να αποτραπεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο, που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια της Τουρκίας και όλης της Μεσογείου.
Ακολουθεί η απάντηση της Κομισιόν της 15/06/2010 στο Νίκο Χουντή, με την οποία εκτίθεται η θέση της Επιτροπής σχετικά με την πυρηνική ενέργεια και ειδικά για την εγκατάσταση πυρηνικού εργοστασίου στο Ακούγιου της Τουρκίας:
H-0272/10
Απάντηση της Επιτροπής
Στις 12 Μαΐου 2010, η Ρωσία και η Τουρκία υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας για την εγκατάσταση και τη λειτουργία πυρηνικής μονάδας στο Ακκούγιου.
Κατά την άποψη της Επιτροπής, η εθνική απόφαση για χρησιμοποίηση της πυρηνικής ενέργειας ως πηγής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να βασίζεται στην ικανότητα της χώρας να εξασφαλίσει υψηλό επίπεδο ασφάλειας, προστασίας και διασφαλίσεων σε όλη τη διάρκεια ζωής της πυρηνικής εγκατάστασης, σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις και βέλτιστες πρακτικές.
Η Επιτροπή παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την εξέλιξη της νομοθεσίας, τις πρακτικές και τις διοικητικές ικανότητες της Τουρκίας στον τομέα της πυρηνικής ασφάλειας. Η Τουρκία έχει εισέλθει στη διαδικασία ευθυγράμμισης της νομοθεσίας της με το κεκτημένο: συγκεκριμένα, ενέκρινε νόμο-πλαίσιο για την εγκατάσταση και τη λειτουργία πυρηνικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής και διανομής ενέργειας, καθώς και κανονισμούς εφαρμογής, λόγου χάριν όσον αφορά τους πυρηνικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής και τις ειδικές αρχές και τις αρχές σχεδίασης για την ασφάλεια των πυρηνικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής. Έχει μεταφερθεί η νομοθεσία που αποσκοπεί στη μεταφορά του κεκτημένου για τον έλεγχο των σφραγισμένων πηγών υψηλής ραδιενέργειας και των εγκαταλελειμμένων πηγών. Ωστόσο, ο Τουρκικός Οργανισμός Ατομικής Ενέργειας (TAEK) εξακολουθεί να επιτελεί συγχρόνως ρυθμιστικά και επιχειρησιακά καθήκοντα. Η Τουρκία δεν συμμετέχει στο κοινοτικό πρόγραμμα πυρηνικής ασφάλειας και ακτινοπροστασίας. Εξάλλου, η Τουρκία δεν έχει προσχωρήσει στην κοινή σύμβαση για την ασφάλεια της διαχείρισης αναλωμένου καυσίμου και την ασφάλεια της διαχείρισης ραδιενεργών αποβλήτων. Το θέμα αυτό υπογραμμίζεται τακτικά στις εκθέσεις προόδου που συντάσσει η Επιτροπή.
Κατά τη διάρκεια όλων των σχετικών επαφών με την Τουρκία, η Επιτροπή ζητεί να λάβει λεπτομερείς πληροφορίες όσον αφορά τα σχέδια της χώρας στον τομέα της πυρηνικής ενέργειας. Ταυτόχρονα, η Επιτροπή τονίζει επίσης, ότι κάθε πρωτοβουλία πρέπει να πληροί το επίπεδο της πυρηνικής ασφάλειας που απαιτείται από μια υποψήφια χώρα. Επιπλέον, η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι είναι πρόθυμη να παράσχει συμβουλές και βοήθεια, ιδίως στο πλαίσιο του μηχανισμού προενταξιακής βοήθειας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Την ευθύνη για τα σχόλια φέρει αποκλειστικά ο σχολιαστής.Αναρτήσεις γίνονται μόνο επώνυμα με λογαριασμό Google.